Урок виробничого навчання на тему: «Площинна розмітка металу»

План-конспект уроку виробничого навчання

Тема: «Слюсарні роботи»
Тема уроку: «Площинна розмітка металу»

Мета уроку:
Навчальна – формування у учнів знань про прийоми розмічання заготовки виробу на листовому металі та підготовчі роботи до розмічання та вмінь коректного використання розмічальних інструментів,та економного розмічання заготовки.
Розвиваюча розвивати акуратність, точність,під час виконання графічних зображень.
Виховна виховувати в учнів бережливе відношення до інструменту та обладнання,виховувати працелюбність та основи культури праці.


Тип уроку: Формування первісних знань.

Матеріально-технічна база: слюсарний стіл,розмічальна плита,лінійка, кутник, креслярка, кернер, циркуль, молоток, шаблон, штангенциркуль, крейцмейселі, листовий метал Ст-3,S=2мм.

Структура уроку:
1. Організаційна частина (5 хв.).
2. Вступний інструктаж (45 хв.).
3. Поточний інструктаж (4 год. 40 хв.)
4. Заключний інструктаж ( 20 хв.)

Хід уроку

1. Організаційна частина (5 хв.).
- Перевірка наявності учнів.
- Перевірка зовнішнього вигляду учнів (спецодяг).
2. Вступний інструктаж (45 хв.).
1. Оголошення теми та мети уроку, навчально-виробничого завдання.
2. Актуалізація опорних знань та досвіду учнів у формі бесіди:
3. Ознайомити учнів з задачами уроку.
4. Повторити матеріал минулого уроку.
5. Звернути увагу учнів на правила безпеки праці при виконанні слюсарних робіт.
3. Пояснення нового матеріалу:
Площинна розмітка-нанесення рисок на поверхні плоских деталей, листових та смугових  металів.

Використовують такі методи розмітки:
1.По кресленню.
2.По шаблону.
3.По зразку.
4.По місцю. 

План проведення розмітки:
1.Підготовка заготовки до розмічання.
2.Прийоми розмічання на листовому металі.
3. Побудови розгортки обємних виробів.

1.1. Встановити    придатність   заготовки   для    виготовлення    з   неї   виробу (перевірити розміри з урахуванням припусків на обробку);
1.2. Перевірити, цілісність заготовки (тріщин, надломів,...)
1.3. Підготовити заготовку до розмітки:
а) очистити від бруду та іржі металевою щіткою або наждачним папером; б)   покрити   (за  необхідністю)   поверхню  заготовки   крейдовим   розчином   або розчином мідного купоросу
2.1. Заготовку треба спочатку розмітити, тобто накреслити на ній у натуральну величину осьові і контурні лінії, чітко позначити центри отворів майбутнього виробу. Розмічати треба точно й акуратно, бо від цього залежить якість виготовленого виробу.
Ви вже вивчали такі інструменти для розмічання металів як лінійки, кутники, рисувалки. Рисувалки виготовляють з твердої сталі і добре загострюють. Діаметр їх 3—5 мм.
Розглянемо тепер такі інструменти для розмічання металів, як слюсарний циркуль і кернер. При розмічанні за допомогою розмічального циркуля креслять різні кола і дуги. Кернер — це стальний стержень діаметром 8—13 мм із загостреним кінцем. Він призначений для нанесення на заготовці невеликих заглиблень - лунок в центрі намічених отворів і на лініях розмітки.
Для прискорення розмічання і тоді, коли треба нанести контури деталей, використовують шаблони
Для розмічання треба приготувати інструменти та заготовки для виготовлення деталі. Уважно вивчити креслення визначити за товстими лініями контури деталі і перевірити, чи проставлені всі потрібні розміри. Прочитати розміри довжини і ширини деталі.
Оглянувши і вимірявши заготовку, визначити, чи придатна вона для виготовлення деталі, чи ні. Розміри заготовки повинні бути з припуском на обробку. Іноді, щоб краще були помітні лінії розмітки, поверхню металу покривають лаком або фарбою.
Розмічати треба економно, щоб як найменше витрачалось металу на виготовлення виробів тому що, це в свою чергу зменшує вартість собівартість виробу і є одним з найважливіших аспектів підчас обґрунтування вибору об'єкта праці.
Розмічаючи той чи інший виріб, на заготовці вибирають місце для базової лінії, від якої будують контури виробу. Якщо заготовка має рівні кромки, то одну з них беруть за базову лінію і тоді розмічають від цієї кромки. Нехай, наприклад, треба розмітити прямокутник для побудови коробки або совка. Розглянемо три можливі випадки розмічання залежно від форми даної заготовки.
Перший випадок. Заготовка має дві рівні кромки, розміщені під прямим кутом одна до одної. Взявши за базові лінії кромки, відкладають ширину розгортки прямокутника і її довжину. Потім будують дві протилежні сторони прямокутника.
Другий випадок. На заготовці є одна рівна кромка, яку беруть за базову лінію. На цій кромці відкладають розмір однієї із сторін прямокутника і до неї добудовують весь прямокутник.
Третій випадок. Усі кромки заготовки нерівні. Проводять посередині заготовки лінію, яка буде базовою. На цій лінії відкладають довжину прямокутника. За допомогою кутника проводять лінії під прямим кутом до базової лінії. На цих лініях відкладають розміри сторін прямокутника, та замикають контур.
Під час розмічання деталі, точно масштабною лінійкою відкладають усі розміри. Найменша помилка при цьому зіпсує всю роботу, бо деталь, виготовлена за неправильною розміткою, матиме спотворений вигляд і буде забракована.
Розглянемо на прикладі, як правильно відкладати розміри масштабною лінійкою. Нехай на жерстяній заготовці треба провести лінію завдовжки 50 мм на відстані 17 мм від кромки заготовки. Для цього прикладають лінійку так, як показано на малюнку, а) і проводять рисувалкою коротеньку риску біля кінцевої кромки лінійки. Переміщають лінійку в інше положення б) і проводять ще одну коротеньку риску. Потім прикладають лінійку до двох, нанесених рисок і сполучають їх, провівши рисувалкою лінію. Після цього прикладають лінійку до проведеної лінії і рисувалкою роблять позначки

Щоб не допустити браку в роботі, після закінчення розмічання ще раз перевіряють відповідність і правильність усіх розмірів.


                                                 Рис. 1. Послідовність розмічання

Розмічання кола:
Коли треба виконати розмітку кола або його частини, спочатку розмічають його центр. Розглянемо це на прикладі розмічання кришки циліндра, ескіз якої зображено на малюнку. Вимірюють лінійкою довжину і ширину заготовки і визначають, чи придатна вона за розмірами для виготовлення кришки. За допомогою лінійки і рисувалки відкладають половину розміру довжини заготовки і наносять лінію 1. Відкладають половину ширини заготовки і наносить лінію 2. У місці перетину цих ліній кернером намічають центр кола кришки.
Кернування виконують так. У ліву руку беруть кернер, а п праву - молоток.

                                                Рис. 2. Розмічання отворів

                                                               Рис. 3. Розмічання кола
Підносять кернер до місця перетину, ліній і боком опускають його вістря на перетин. Спираючись вістрям на точку перегину ліній, надають кернеру вертикального положення і молотком ударяють по ньому. Після першого удару оглядають утворену лунку. Якщо вона збігається з точкою перетину ліній, розмітку центра виконано правильно, якщо не збігається - кернування повторюють спочатку.
Коли треба поглибити лунку, в неї встановлюють вістрям кернер і один раз ударяють молотком. Ударяти по кернеру два чи більше разів не можна, бо після кожного удару кернер підскакує і вістря його утворює нову лунку. А для точного розмічання потрібна тільки одна лунка.
Недодержання цього положення може призвести до зайвих лунок (центрів розмічуваних кіл), а отже, і до невірного розмічання заготовки.
Після розмічання центра кола беруть розмічальний циркуль і розводять його ніжки так, щоб відстань між ними дорівнювала радіусу кола. Цю відстань вимірюють лінійкою. Впевнившись в тому, що циркуль встановлено правильно, одну його ніжку опускають у лунку центра кола. Правою рукою тримають циркуль за головку, а лівою беруть за вільну ніжку і описують нею лінію. Рукою, що тримає головку циркуля, натискують на ніжку, встановлену в лунку центра кола. Якщо цього не зробити, циркуль зіскакуватиме з місця і якість розмітки погіршиться.
Часто розмітку на металі виконують за шаблоном, який можна вирізати  з  цупкого  паперу  або  картону.   Перевага такого  методу полягає у швидкості розмітки великої кількості однакових деталей, що в свою чергу підвищує продуктивність праці за рахунок високої ефективності трудової діяльності та зменшує собівартість виготовленої продукції.
Шаблон виготовляють так: на картоні або на цупкому папері креслять виріб або окремі його деталі і акуратно їх вирізують. Готовий шаблон накладають на метал і обводять його контури рисувалкою. На металі залишиться розмітка виробу.
3.1. В слюсарній справі часто доводиться виготовляти об'ємні вироби із листового металу. При розмічанні таких заготовок потрібно вміти вірно обирати розміри, щоб після вирізання і згинання виріб прийняв необхідну форму та розміри. Для знаходження дійсних розмірів заготовок потрібно виконати розгортку виробу, тобто зобразити його контури на площині ( на листі жерсті)
Наприклад, розгортка циліндра на площині - це прямокутник висота якого дорівнює висоті циліндра, а довжина - довжині окружності основи циліндра.
При виконанні повної розгортки потрібно враховувати припуск, потрібний на утворення шва. Більшість виробів із жерсті мають декілька згинів. Розгортку такого виробу виконувати складніше, ніж розгортку циліндра. Знайомлячись із будовою куба, бачимо, що він має 6 однакових граней. В розгортці куба до розмірів граней додають припуск на шов ( для з'єднання ). Лінії розгортки, по яким проводять згинання, називаються лініями згину.
Виконання розмітки на листовому металі виконують як інструментами для розмітки (лінійка, кутник, кернер,... ), так і по шаблону.
Послідовність розмічання:
а)вивчити креслення деталі ( виробу );
б)визначити базову лінію, від якої будуть відкладатися всі розміри;
в)за   допомогою   лінійки,   рисувалки   чи   циркуля   перенести   розміри   на заготовку.
Проводять спочатку всі горизонтальні лінії, а потім вертикальні.
Далі проводять похилі лінії, окружності та заокруглення;
г)накреняють центри отворів в розгортках;
д)перевіряють правильність розмітки по кресленню;
е)на заготовках із білої жерсті, оцинкованого заліза, а також із м'яких металів (алюмінію, міді) лінії розмічають олівцем;
ж)при розмічанні за шаблоном необхідно: а) наложити шаблон на заготовку та обвести його зовнішній контур рисувалкою; б) розмітити лінії згину та місця отворів по кресленню інструментами.

Техніка безпеки:
При розмітки металу слід дотримуватися таких правил безпеки праці:
1.Рукоятка ручного слюсарного молотка має бути добре закріплена і не мати розколень.
2. Перевірити слюсарний  верстак- він має бути міцним, стійким і встановлений відповідно до вашого зросту.
3. Слюсарні лещата мають бути справними і міцно закріплені на верстаку. Ходовий гвинт повинен обертатися в гайці легко, насічка на губках лещат має бути якісною.
4. Підготувати робоче місце до початку роботи:
- звільніти потрібну для роботи площу,прибравши всі сторонні предмети;
- забезпечити достатню освітленість;
- заготувати і розкласти у відповідному порядку потрібні для  роботи інструменти, пристрої ,матеріали тощо.  
5. Під час фарбування заготовки мідним купоросом необхідно використовувати захисні окуляри.

Закріплення нового матеріалу. Питання до учнів:

1. Що називається площинною розміткою металу?
2.Який інструмент використовується при площинній розмітки металу?
3. Для чого потрібне розмічання?
4. Пристрої для площинного розмічання?
5. Інструмент для площинного розмічання?
6. Положення корпуса і ніг при розмітки.
7. Тримання молотка,керна.

Поточний інструктаж(5 год.):
Розміщення учнів по робочих місцях.
Отримання завдання: розмітка металу по прямій та по шаблону на поверхні верстака та на розміточній плиті.
1.     Обхід.
Під час обходу робочих місць звернути увагу на організацію робочих місць. Перевірити правильність виконання трудових прийомів і дій.
2.     Обхід.
Перевірити дотримання правил техніки безпеки на робочому місці. Виявити помилки  в роботі.
3.     Обхід.
Перевірити дотримання учнями технологічного процесу при виконанні завдання. Звернути увагу на якість розмітки та кернування. При необхідності провести додатковий інструктаж с учнями, які мають типові помилки.
Обхід робочих місць з метою підготовки учнів до заключного інструктажу.

Заключний інструктаж(10 хв.)
            1.Підведення підсумків виконання навчально-виробничих завдань.
            2. Аналіз роботи окремих учнів.
3. Аналіз додержання вимог охорони праці та безпеки життєдіяльності.
4. Демонстрація кращих робіт.
5. Оголошення оцінок учнів.
6. Домашнє завдання: «Слюсарна справа» М.І. Макієнко, с.42-50
7. Прибирання робочих місць і майстерні.

















Комментариев нет:

Отправить комментарий