Тема уроку: Ремонт деталей кранів у механізмах
обертового руху
Мета уроку: навчити учнів усувати дефекти валів й
осей, шпонкових з'єднань, зубчастих передач, підшипників і муфт.
Матеріально-технічне
оснащення: інструмент
загального користування (набір ключів і викруток, пристосування для перевірки й
вивірки валів і муфт, ручні преси, вибивачі й різні оправлення), набір
вимірювальних інструментів (лінійка, штангенциркуль, індикатор зі стійкою,
щупи, контрольні оправлення, зубомер); обтиральний матеріал.
Об'єкти робіт: найпростіші механізми кранів; осі й вали;
пружні й зубчасті муфти; зубчасті колеса; підшипникові вузли.
Структура
уроку:
1. Організаційно-вступна частина уроку.
2. Вступний інструктаж.
3. Виклад нового матеріалу
4. Самостійна робота
5. Поточний інструктаж.
6. Прийоми робіт.
7. Заключний інструктаж.
8. Підсумки уроку.
Хід уроку виробничого навчання
1.Організаційно-вступна
частина уроку.
1)
перевірка
наявності учнів на уроці;
2)
перевірка
зовнішнього вигляду учнів, наявність робочої форми;
3)
організація підготовки учнів до уроку.
2.Вступний
інструктаж: перевірити
знання учнів шляхом опитування учнів з питань:
1. Де на кранах застосовуються вали й осі?
2.
Які
зубчасті передачі застосовуються в редукторах? Які муфти застосовуються для
з'єднання валів у механізмах крана?
3.
Як
діляться підшипники по виду тертя й по навантаженню? Де вони встановлюються на
крані?
3.Виклад
нового матеріалу: нагадати
учням про характерні види несправностей валів, зубчастих передач, підшипникових
вузлів і муфт; дати короткі вказівки по визначенню придатності валів, зубчастих
пар і муфт; розповісти про технічні вимоги до відремонтованих деталей і вузлів
крана; пояснити способи відновлення зношених поверхонь вала; види ремонту
шпонкових з'єднань; способи ремонту зубчастих коліс, підшипникових вузлів і
сполучних зубчастих і втулочно-пальцевих муфт; показати учням деталі обертового
руху після відновлення або ремонту в виробничих умовах; нагадати учням про
помилки, що допускають при ремонті устаткування краном, зупинитися на запитаннях
безпеки праці при ремонті.
4.,Самостійна робота:
учні виконують вправи.
Вправа 1. Ремонт осей валів і шпонкових з'єднань:
розібрати найпростіший вузол, що містить деталі обертового руху; промити,
протерти й виявити дефекти на валах й осях (зношування шийок і шпонкових пазів,
величину прогину вала); виконати зачищення шийок вала осі; зробити виправлення
вала; визначити величину вироблення шпонкового паза й шпонки.
Вправа 2. Ремонт зубчастих передач: розібрати,
промити, оглянути й визначити дефекти (зношування зубів по товщині,
викрашування й злам зубів; зношування отворів маточин, зношування шпонкових
пазів, тріщини обіду й маточини); замінити зубчасте колесо; виконати монтаж;
зробити регулювання; перевірити величину зазорів у зачепленні за допомогою свинцевого
відбитка, тобто свинцевих дротиків.
Вправа 3. Ремонт підшипникових вузлів: промити,
протерти й виконати демонтаж підшипників кочення; оглянути посадкові поверхні
корпуса; визначити придатність підшипника кочення по зовнішніх ознаках і при
необхідності замінити; виконати монтаж нових підшипників; виготовити й
установити ущільнення в підшипниковому вузлі; відрегулювати й змазати
підшипникові вузли.
Вправа 4. Ремонт сполучних муфт: розібрати, промити
й оглянути зубчасту або втулочно-пальцеву муфту; оглянути посадкові місця
напівмуфт і визначити дефекти (розглядалися раніше); заміняти ущільнення в
зубчастих муфт, пальці й пружні елементи у втулочно-пальцевих муфт; замінити
різьбові пальці й болтові з'єднання; запресувати напівмуфти на вали й зібрати
муфти.
У процесі самостійної роботи всі учні
повинні освоїти всі види робіт з ремонту, передбачені темою.
5.Поточний
інструктаж: під час
вправ майстер робить обходи робочих місць і проводить поточний інструктаж,
попереджаючи типові помилки учнів.
При виконанні вправи 1 майстрові необхідно стежити, щоб учні,
виправляючи дефекти на валах, дотримували технічних вимог, пропоновані до
валів, осям і шпонковим з'єднанням після ремонту, звертати увагу, щоб при
виправленні валів холодним способом учні застосовували пристосування й
виконували виправлення за допомогою ручного преса, а перевірку виправлення за
допомогою індикатора.
При виконанні вправи 2 майстрові варто звернути увагу на те, що
зубчасті колеса механізмів підйому кранів й інших відповідальних механізмів при
зношуванні, поломці зубів, тріщинах на маточинах підлягають заміні новими. В
учнів виникають значні труднощі при зборці зубчастих передач із заміною нових
коліс. У цьому випадку передача ретельно регулюється й перевіряється. Тому
майстер повинен показати регулювання й перевірку найбільш типових у зачеплення
із циліндричними колісьми.
При виконанні вправи 3 учні застосовують відомі їм способи
демонтажу й монтажу радіальних і завзятих подшипників кочення. Майстер повинен
контролювати правильність посадок і монтажу підшипників, правильність
застосування ручних пристосуваннь й пресів для підшипників. У ході поточного
інструктажу майстер пояснює й показує при необхідності методи монтажу
радіального підшипника.
При виконанні учнями
вправи 4 найбільші
труднощі для учнів представляє правильне визначення радіального зсуву й
перекосу осей валів при монтажі муфт. Майстрові необхідно показати учням
вивірку співвісності двох валів за допомогою індикатора або двох рейсмусів;
ознайомити учнів з технічними вимогами на припустимий перекіс валів, на їхній
паралельний зсув при монтажі муфт на крані.
6.Прийоми робіт
Прийом і оцінювання робіт, вправ проводить
майстер.
7.3аключний
інструктаж: аналіз
найбільш характерних помилок учнів, що виникають при ремонті валів, шпонкових з'єднань,
зубчастих передач, підшипникових вузлів і сполучних муфт; підведення підсумків
роботи учнів, оцінка якості виконання робіт з розглянутої теми.
8.Підсумки
уроку:
1)коротке підведення підсумків
уроку;
2)видача домашнього завдання;
3)учням про те, що робоче місце
після закінчення робіт повинне бути прибраним
Комментариев нет:
Отправить комментарий