Тема програми: « Керування краном, його експлуатація й
обслуговування»
Тема уроку: « Ознайомлення з вантажозахватними
органами кранів і знімних вантажозахватних пристроїв»
Мета уроку: закріпити й поглибити знання учнів по
пристрої сталевих канатів, стропів, захоплень, вантажних електромагнітів і
грейферів; прищеплювати звички по вибракуванню канатів, стропів, гаків, кліщів,
захоплень.
Тип уроку: оповідання-пояснення, бесіда майстра в/н з
учнями. Матеріально-технічне
оснащення уроку: сталеві,
прядив'яні й ланцюгові стропи, захоплення й кліщі, траверзи, вантажні гаки,
мостові крани. Навчально-наочні посібники: плакати по пристрої вантажозахватних
органів і знімних вантажозахватних пристроїв; діафільми й малюнки, які
демонструють способи стропування вантажів.
Об'єкти робіт: крюкова блокова підвіска крана, вантажні
сталеві й ланцюгові канати, кліщі, захоплення, траверзи, контейнери, коробки,
тара. Структура
уроку:
1.
Організаційно-вступна
частина уроку.
2.
Вступний
інструктаж.
3.
Поточний
інструктаж.
4.
Прийоми
робіт.
5.
Заключний
інструктаж.
6.
Підсумки
уроку.
1.Організаційно-вступна частина уроку.
1)перевірка наявності
учнів на уроці;
2)перевірка
зовнішнього вигляду учнів, наявність робочої форми;
3)організація підготовки учнів до уроку.
майстер ставить перед учнями ціль вивчення
теми; повторює теоретичний матеріал, опитуючи учнів з питань:
1.
Що
ставиться до вантажозахватних органів?
2.
Які
вимоги пред'являються до сталевих канатів, установлюваним на кран?
3.
Як
діляться гаки за формою й способом виготовлення?
4.
Для
чого служать кліщі й траверзи?
5.
Перерахуйте
види стропів й їхнє призначення.
6.
Коли
можна застосовувати вантажний електромагніт і грейфер?
Виклад нового матеріалу: розповісти про
призначення вантажозахватних органів і вантажозахватних знімних пристосувань;
показати знімні вантажозахватні пристрої в місцях їхнього зберігання в цехах;
нагадати про призначення сталевих і ланцюгових стропів, вимогах при їхньому
виготовленні й нормах їхнього бракування; показати основні частини
крюкової блокової підвіски, спосіб
кріплення гака в траверсі; перерахувати характерні ознаки, по яких бракуються
гаки при огляді; розглянути з учнями вимоги Правил до гаків, сталевим канатам і
знімним вантажозахватним пристроям; розповісти про призначення й види
захоплень, їхніх перевагах і недоліках; розглянути застосування вантажних
електромагнітів і грейферів на спеціальних кранах.
Самостійна
робота учнів і поточний інструктаж: виконати
вправи, наведені нижче.
Вправа 1. Оглянути сталеві стропи, визначити їхню
придатність до роботи й заповнити карту звіту за наведеною формою.
Найменування стропи
|
Конструкція каната
|
Діаметр каната, мм
|
Тип вставки
|
Визначити
|
Підсумки гідності стропи
|
|
Число обірваних проволочок на кроці свивки
|
Величину зношування проволочок
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вправа 2. Визначити дефекти в крюкової блоковій
підвісці крана.
Вправи повинні включати наступні види
робіт: демонтаж крюкової підвіски; розбирання гака із траверзи, промивання й
визначення дефектів гака й деталей, які сполучають, визначення придатності
крюкової блокової підвіски до експлуатації й зборка її.
Майстер повинен пояснити майбутнім
машиністам кранів, які при щозмінному огляді крюкової підвіски варто
обов'язково перевірити справність бічних щік, блоків, траверзи гака, гайка, що
закріплює гак, кріплення осей. Під час роботи крана в гаку можуть з'явитися
дефекти - відгин рога гака, зношування завзятого підшипника, стирання поверхні
зіва гака (більше 10%), тріщини, які можуть привести до важких наслідків.
Кожний із цих дефектів машиніст крана повинен вчасно помітити.
Вправа 3. Визначити й описати ознаки, по яких вантажозахватні
пристосування (кліщі, траверзи, захоплення), а також коробки, контейнери, тара
не допускаються до роботи.
3.Поточний
інструктаж: майстер у
ході самостійної роботи здійснює періодичний обхід робочих місць, спостерігає,
як учні виконують прийоми по розбиранню крюкових підвісок, освоюють звички по
вибракуванню гаків, кліщів, захоплень, траверз, надає практичну допомогу учнем,
що випробовує утруднення. При виявленні типових помилок майстер проводить
додатковий інструктаж. У процесі виконання вправ майстер спостерігає за
результатами самостійної роботи учнів по засвоєнню матеріалу за допомогою
тестів контролю знань. Тести дозволяють активізувати діяльність учнів й
одночасно встановити внутрішній самоконтроль у процесі навчання.
Тести
Вибрати правильний варіант відповіді
1.
Що
не вказують на металевій бирці стропи?
а)номер
б)вантажопідйомність
в)дату випробування
г)дату виготовлення
2.
У
яких випадках бракуються гаки?
а) якщо гак не обертається в траверсі
б)якщо знос гака в зіві болем 40%
в)якщо гайка гака закріплена шплінтом
г)якщо на гаку немає клейма ОТК
3.
По
яких ознаках бракуються сталеве канати?
а)по числу обривків проводів на кроці свивки каната
б)при відсутності сертифіката
в)при зношуванні діаметра проводів болем 40% від
первісного діаметра каната
г)при зношуванні каната болем 10% від первісного
діаметра каната
4.Прийоми
робіт
Прийом і оцінювання робіт, тестів, вправ проводить
майстер.
5.Заключний
інструктаж: підведення
підсумків уроку й аналіз знань учнів.
6.Підсумки
уроку
1)
коротке
підведення підсумків уроку;
2)
видача
домашнього завдання;
3)нагадування учням про те, що робоче місце після
закінчення робіт повинне бути прибраним.
Комментариев нет:
Отправить комментарий