Епіграф уроку:
«Усе моральне виховання учнів
Зводиться до хорошого прикладу.
Живіть добре або хоч намагайтеся
жити добре, і ви мірою вашого
успіху в житті добре виховаєте
дітей.»
Лев Толстой.
Година спілкування.
Тема: "Привіт! Я Конфлікт!"
Мета: Навчити учнів уникати конфлікту у житті, вміти спілкуватися, дружити між собою; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти, вчити учнів сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій; виховувати товариські стосунки.
Матеріальне забезпечення уроку: Схема « Конфлікт», малюнки, висловлювання: «толерантність», «самовиховання – творення себе», народна мудрість «Найсильніший, хто володіє собою», «людиною стати – це мистецтво»
Хід заняття.
Учитель: Усі ми люди на цій великій Землі. Всі ми – різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Та об’єднує всіх нас одне ціле, яке називається словом – « людство» - те, що народилися ми з лона матері. І для кожного з нас, мабуть, найріднішим. Найдорожчим є насамперед – родина, батьки. Дорогими також є дім, у якому живемо, вулиця, місто, знайомі, друзі. Усе це наша Батьківщина, а у широкому розумінні – Україна. Будь – яку державу становлять громадяни, будь – яке суспільство – люди. Тому в житті нам всім дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникнути конфлікту, просто бути щасливими, та успішно вчитися і працювати. Нерідко наше життя затьмарюють конфлікти. Вони, як правило, є наслідком невміння спілкуватися. Конфлікт – це невдоволеність, тривога, небажання вчитися з певними людьми. Конфліктів не уникнути, адже люди всі різні, мають різні думки, бажання, інтереси, тобто їхні зіткнення можливі. Помилковою є думка, начебто під час конфліктної ситуації краще зробити вигляд, ніби нічого не сталося. Потрібно його розв’язувати.
Як ви думаєте, що потрібно для того, щоб успішно спілкуватися?
1Учень: Дотримуватись визначених правил поведінки.
2Учень: Вміти вислухати інших.
Учитель: Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Спочатку вони встановлюються у сім’ї батьками, потім ровесниками у школі, дитячому садку. Чим дорослішою стає людина, тим більшою є кількість норм, яких вона повинна дотримуватися. Отже у суспільстві кожен має не тільки права, а й обов’язки. Уявіть собі, щоб було б, якби ніхто не дотримувався установлених норм? Де ми можемо знайти правила моралі та етики поведінки людини?
1Учень:У державному документі: Конституція України.
2Учень:У біблії.
3Учень:У « Повчанні Володимира Мономаха».
Учень: Повчання: При старших годиться мовчати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду; бесіду вести без лукавства, а ще найбільше розумом вбирати, не лютувати, словом не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати донизу, а душу вгору. Не хвалю я ні себе, ні своєї сміливості, а хвалю силу Творця і прославляю милість його за те, що він мене не лінивим створив, а на всі людські діла достойним.
Учитель: Отже, норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя і спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.
На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика і письменника 17ст. Паскаля: « Правила доброї поведінки відомі з давніх – давен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними». Звичайно, вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт. Чому ж існують конфлікти між людьми? Конфлікти існують між людьми для того, щоб вони навчилися спочатку розв’язувати їх за законами любові й зрештою навчилися безконфліктно жити. Але будь – який конфлікт – це початок біди, великої чи малої. Тому потрібно уникати конфліктів. Як ви думаєте, як уникнути конфліктів?
1Учень: Знаходити час, щоб обговорити проблеми, що накопичуються;
2Учень: Доцільно проводити збори, щоб обговорити плани, розпорядок, обов’язки.
3Учень: Знайти способи розв’язання конфліктів.
Учні розігрують сценку зустрічі з конфліктом( з’являється учень, що грає роль конфлікту. Одягнений у буденний одяг до якого прикріплені сценки зі сваркою, суперечкою).
Конфлікт: Ви мене згадали, от я і прийшов.
Учитель: Згадали, то згадали, але ми не запрошували тебе до нас у гості.
Конфлікт: Певна річ. Щоб я, його величність Конфлікт, чекав персонального запрошення….. оце вже ні. Я всюди: у школі, дома, у спортзалі й кінозалі, ну скрізь, скрізь. А сьогодні прийшов до вас у ліцей.
Заходить Етика.
Слово дослідникам.
Етика - від грецького – звичай. Наука, що вивчає мораль. Норма поведінки, сукупність моральних правил певної соціальної групи.
Етика: Зачекайте! Я вам сьогодні знадоблюсь, і завтра також буду з вами, дивіться яка я гарна, чемна, вихована, всюди налагоджу стосунки. Та й просто вас навчу, як бути доброю людиною; дружити. В дружбі – сила. Візьміть прутики, хутчіш зламайте.( Учні ламають прутики) Тепер всі половинки дайте мені, зв’яжемо їх тугіше у пучок. А ну, Конфлікт, тепер зламай.( Конфлікт намагається переламати в’язанку.)
Отож – бо й є: « У дружбі – сила!»
Учитель: А ми сьогодні спробуємо аналізувати ситуації, дії, навчимося також міркувати. Отож Конфлікт – наш гість. Давайте спробуємо його розв’язати. Щоб на добро всі справи повертати. Давайте визначимо значення слова «Конфлікт».
Слово дослідникам: Конфлікт – слово латинського походження, в перекладі означає « боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні, неспівпадання інтересів.
Учитель: А чи можемо ми сказати, що конфлікт створює проблеми? Давайте проведемо ділову гру: « Доведи, що….» Конфлікт породжує проблеми – з ким, де?
Простежимо ситуацію.
1. У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, то почав вимагати від учня, який за нею сидів, пояснень: навіщо він це зробив? Учень відповів, що зробив це не він. Класний керівник наполягав на тому, що учень – господар свого робочого місця і повинен слідкувати за тим, що робиться з його партою. Чи можемо ми сказати, що виник конфлікт між класним керівником і учнем? Яка виникає проблема? ( Збереження майна). Місце конфлікту? ( учбовий заклад). Як би ви вирішили цю проблему?
2. Дочка прийшла з ліцею. Пообідала. Перевдягнулась. Пригадала, що мама просила вимити посуд, підлогу і начистити картоплі. Часу було достатньо, щоб виконати роботу до приходу матері. Саме в цей момент прийшла подруга, пішли поспілкуватись і забарились. Мама прийшла з роботи – завдання не виконане. Як ви думаєте, виникне конфлікт між мамою і донькою? Чи буде у матері довіра до доньки? Ваші дії в такій ситуації, щоб уникнути конфлікту? Чому ж існують конфлікти між людьми? Конфлікти існують між людьми для того. Щоб вони навчилися спочатку розв’язувати їх за законами любові й зрештою навчилися безконфліктно жити. Але будь – який конфлікт – це початок біди, великої чи малої. Тому потрібно уникати конфліктів. Як же уникнути конфліктів?
1Учень: Знаходити час, щоб обговорити проблеми, що накопичуються;
2Учень: Доцільно проводити збори, щоб обговорити плани, розпорядок, вимоги один до одного;
3Учень: Знайти способи розв’язання конфліктів.
Учитель: Якщо ж усе – таки конфлікту не вдалося уникнути, тоді, як радять психологи, необхідно вчинити так:
1. У конфліктів не буває переможців: програють завжди обидві сторони. Отже, не порівнюй ступеня провини, а зроби першим крок назустріч – це показник твого характеру і самоповаги.
2. Намагайся вислухати протилежну сторону – це, мабуть, найважче. Необхідно пам’ятати, що ваші думки є різними, і саме це спричинило конфлікт. Уважно слухай опонента, не перебивай, не заперечуй, не сперечайся. Продемонструй співрозмовникові, що ти справді його уважно слухаєш і прагнеш досягти злагоди.
3.Утримуйся від коментарів, завершуючи будь – яку розмову. Звертай увагу на те, де ваші думки збігаються.
4. Вислови свої конкретні пропозиції, реалізація яких може змінити ситуацію, поведінку, стосунки.
Притримуйся таких правил:
1. Бути розсудливим і виваженим краще, ніж сваритися;
2. Необхідно завжди шукати такі шляхи, щоб уникнути сварок, образ і конфліктів;
3. Ніколи сам не роби того, чого б не хотів, щоб зробили тобі.
Учениця: Вік прогресу, логіки, проблем, як може вижить чоловік,
В такий космічний, надпотужний вік,
Летить життя, воно спішить.
Але крізь призму років і століть з тенет людину не пускає його величність – пан – Конфлікт.
Пробравсь спочатку він в Едем, створивши море там проблем: Адам і Єва вигнані із раю.
Неандерталець мамонта вбива,
Середньовічний рицар на турнірі честь роду кров’ю омива.
Конфлікт також є і державний.
Складніший – внутрішній конфлікт.
І вірний крок зробити треба
Щоб зберегти наш рід від бід.
Конфлікт: Я зрозумів свою позицію в житті людей, суспільства. Живу на землі давно і ось приведу істину, яку заховав глибоко у своєму серці. Ще у стародавньому Китаї вважали, що « між небом і землею людина найцінніша, адже вона – істота мисляча»
Закони за якими потрібно жити:
1. Дружби і посмішки
2. Любові до рідних і близьких
3.Лицарства
4. Чистоти і порядку
5. Цікавих справ
6. Здібностей і талантів
7. Хороших оцінок
8. Спорту та здоров’я
9. Поваги до батьків
10. Ввічливості
Учитель: Думайте над питанням:
1.Моя поведінка – моя особиста справа?
2.Правильна лінія поведінки.
Анкетування:
Анкета№1 Під час тематичної атестації твій товариш попросив списати у тебе правильні відповіді. Як ти вчиниш?
а) Дам списати
б) Не дам списати
в) Дам списати, а потім допомагатиму йому у підготовці і опрацюванні матеріалу
г) Повідомлю про це вчителя.
Анкета№2 Група вирішила прогуляти пару. Ти вважаєш, що це неправильно. А як ти поведешся?
а) Попереджу учителя
б) Нічого не скажу, залишусь у класі
в) Спробую відмовити всіх, якщо не вдається, залишуся в класі.
г) Нічого не кажучи, піду з усіма.
Підсумок уроку:
Учитель: Я вірю, що ви візьмете у самостійне життя всі закони, тому що по іншому жити неможливо. Адже саме сюди буде доречним вислів Нова ліса « Людиною стати – це мистецтво». У життєву дорогу беріть тільки позитивні речі, щоб не обтяжувати себе та інших непотрібним мотлохом.
« Будь кришталем, коли ти з каміння,
Будь фіалкою, коли ти рослина
Солов’єм, коли ти пташина,
А любов’ю, коли ти людина.
Отже з честю несіть звання людини. Творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.
Візьміть конверти. Розкрийте їх. Ви бачите «сонечка». Одні сумні, інші веселі і….. байдужі. Визначте, який ваш настрій після виховної години?
Хай сонце зігріває вашу душу, а виховувати вас я мушу. А виховувати вас я мушу
Комментариев нет:
Отправить комментарий